פורום
ניווט בפורום

כתר בטיפול שורש

ציטוט

הבנתי שיש שני סוגים של כתר , אחד שעשוי רק מחרסינה ואחד שהבסיס שלו עשוי ממתכת ומצופה חרסינה. האם המתכת הינה מתכת מסוכנת כמו סתימות האמלגם או שהיא לא מזיקה ובטוחה לשימוש בפה ?

ציטוט

יש סוגים שונים של כתרים מחומרים שונים. 

בגלובלי, ישנם סוגים רבים של כתרים לשיקום הפה, וההחלטה היא בראש ובראשונה לפי המצב - שיקום של שן בודדת או מספר שיניים, שיקום לאחר טיפולי שורש או לאחר השתלות, שיקום באיזור קדמי או באיזור אחורי, וכולי.

בכתרים שמכילים מתכת, שכבת הבסיס שעוטפת את השן היא מתכת, וסביבה בנוייה שכבת חרסינה. גם כאן יש סוגים שונים ורבים של כתרים, שאיכותם היא בעיקר בהרכב המתכות שמכילה שכבת המתכת. למשל מתכות אצילות שלא יחלידו לעולם, כמו זהב ופלטינה, וגם פלדיום. ויש כתרים שאינם מכילים מתכות אצילות כלל, והם יותר זולים, מכונים מתכת בסיס או מתכת לא אצילה.  

יש כתרים ללא מתכת כלל, שכרגע זו המגמה המתחזקת ביותר ברפואת שיניים בארץ ובעולם. הם עשויים מזירקוניה טהורה (מונוליטית) או זירקוניה וחרסינה, או זירקוניה וחרסינה , או חרסינה טהורה. כתרים אלו מצטיינים גם בחוזק ובדיוק, אך במקביל לכך גם באסתטיקה שכן אינם מכילים מתכת שאוטמת את מעבר קרני האור למשל באיזור קדמי. כמו כן אין סכנת החלדה של מתכות שכן הכתרים האלו אינן מכילים מתכות כלל.

ציטוט

השאלה שלי היא לגבי כתר עם מתכת שכן אצלי הוא כבר נעשה. האם הם מסוכנים ? האם הם עלולים להדליף חומרים כמו סתימות האמלגם וכו ?

ציטוט

עניתי. אם המתכת טובה ויש בה אחוז גבוה של מתכות אצילות, הוא לא יחליד. ואם זו מתכת בסיס, ללא מתכות אצילות, ייתכן ובעתיד המתכת תחליד. לפי הוראת משרד הבריאות כל כתר שמבוצע ממתכת יש לתת למטופל כרטיס זיהוי של המתכת כולל הרכב המתכות והסבר 

ציטוט

ובמידה והמתכת מחלידה, מה הסכנה הכי גבוהה ? עד כמה שידוע לי לא קיבלתי כרטיס או כל הסבר לגבי זה. מה הפתרון לכתר שכבר הותקן ?

ציטוט

כתר שהמתכת בו מחלידה יגרום לדלקות חניכיים ונסיגת חניכיים במשך הזמן, וגם פוטנציאל של בעיה אסתטית, כאשר באיזור בו פירורי מתכת חלודה נתקעו בחניכיים - כלפי חוץ ייראה כמו כתמים כחולים/שחורים בחניכיים סביב השן  ...

במשך הזמן החניכיים יעלמו בהדרגה מהאיזור (נסיגת חניכיים) ועלולה להיות בעייה של עששת (ריקבון) באיזורים שכבר אינם מוגנים ונחשפו לחלל הפה, כמו השורש שנחשף ואף ריקבון מתחת לכתר עצמו. בחלק מהמקרים הפגיעה גם עלולה להתפשט לשיניים סמוכות ולהסתבך עוד יותר.

כתר שכבר בוצע - לבקש מהרופא דף מידע לגבי סוג הכתר והרכב המתכות בו, ולהתייעץ עימו. 

ציטוט

האם אתה ממליץ להחליף את הכתר כבר עכשיו? כתר שהורכב לפני כשבועיים, או לחכות שיהיו סימנים לכך שצריך להחליף ?

ציטוט

אני ממליץ להתייעץ עם הרופא האישי - מהו הכתר, מאיזה חומר הוא עשוי, ולנהוג בהתאם.  

התחברות

בודק...