פורום
ניווט בפורום

יעוץ וקבלת החלטה לגבי הטיפול הנדרש

ציטוט

שלום, בן 37, בריא בד"כ.בסוף מרץ נשברה לי דופן של שן 36 שהוצאתי בעצמי ומס' ימים למחרת הגעתי לרופא שיניים שעשה צילום ולאחר מכן שם כתר זמני. עברתי טיפול שורש בעבר בשן 36 ו 37 הסמוכה. ב 36 הטיפול שורש נעשה לפני כשנה. הרופא שיניים אמר שהשן לא טובה ואמר שלא כדאי להשקיע בכתר יקר כמו זרקוניה. ההמלצה שלו הייתה לבצע עקירה ושתל. לפני מס' ימים הייתי בחוות דעת אצל רופא שיניים נוסף שציין באחת מהאפשרויות את מה שהמליץ הרופא הראשון (לבצע עקירה ושתל), אך האפשרות הראשונה שלו הייתה לעקור שורש אחד של 36, לעשות מבנה וגשר. בנוסף הוא אמר שיתכן שתוך כדי הפעולה הניסיון יכשל ואז יצטרך לבצע עקירה מלאה ושתל על 36 וגם כתר על 37 שגם כאמור עברה טיפול שורש בעבר. הוא אמר שלשים שתל יקח זמן (משהו כמו 7 חודשים בסה"כ). הוא לא המליץ ללכת בשיטה של "שתל ביום אחד".
אני מבקש את חוות דעתך לגבי שן 36? מאוד חבל לי לעקור אותה ולשים שתל כי נכון להיום השן לא עושה בעיות והיא שקטה. ידוע ששתל זה לא אותו הדבר כמו שן טבעית של אדם שתמיד כדאי, אם אפשר, לשמור על השיניים הטבעיות. לכן מבקש את המלצתך. אם אתה חושב שבאמת אין טעם להשקיע בשן שתלך ב 99% לעקירה ושתל בהמשך אז אכן כדאי ללכת על האפשרות הזאת, אך אם אנחנו לא שם אז אולי כדאי לנסות ולהציל את השן? מצורף צילום מסוף מרץ 2020. תודה רבה, אבי.

ציטוט

ראשית אי אפשר רק על סמך צילום רנטגני לקבוע פרוגנוזה (הצלחת הטיפול ושרידותו לאורך זמן), וזהו שילוב של בדיקה קלינית ורנטגנית, ושיקולים נוספים שבהם הרופא משתמש בכדי לקבל החלטה.

אבל

אחרוג ממנהגי ואספר לך סיפור אישי שלי: במילואים לפני 25 שנים בערך נשברו לי 2 שיניים טוחנות, כמו שלך אך בצד ימין (46 ו47) . גם אז הרופא המטפל המליץ לעקור את זו שנפגעה יותר ונשברה (46) ולבצע השתלה, ועל 47 לבצע טיפול שורש מבנה וכתר. הייתי אז סטודנט לרפואת שיניים ושאלתי לתומי - ואם נעקור את החלק השבור, ונשקם את 46 ו47 ביחד עם 2 כתרים מחוברים? צחק הרופא ואמר שאני משוגע, אבל הוא מוכן לנסות - וכמובן חתמתי לו שלא אבוא אליו בטענות אם הטיפול לא יצליח ויהיה צורך בעקירה של 46 והשתלה. ו...

ועד היום 2 השיניים האלו בפה, עם שני כתרים מחוברים, כאשר ב46 חצי שן נעקרה, והחצי השני משמש עד היום בהצלחה, ואין שתל...

על כן, וזה גם חלק מהשקפת עולמי מאז ועד היום, לא תמיד אנו מצליחים במקרים "המשוגעים" האלו, אבל אם הרופא מעריך שיש סיכוי סביר להצלת השן ולא לעקירה - לך על זה. תוך כדי הבנה שהמצב מסובך וייתכן שלא יצליח. וכדי שלא תהיינה טענות ובעיות, גם תחתום כמובן על הסכמה לתוכנית טיפול ועל כך שאתה מבין את האלטרטיבות וכולי. ותעשה על זה את הכתרים הכי טובים שאפשר, כדי שלא יהיה כישלון בכך אח"כ. בזמני זה היה זהב וחרסינה, בימינו רוב הרופאים יבצעו זירקוניה מונוליטית. שווה את ההשקעה.

כל זאת בתנאי שהרופא מעריך שהסיכוי סביר. 

בהצלחה, ספר לי על ההמשך ועל התוצאה, כך או כך

 

ציטוט

ד"ר וולפין שלום רב,
ראשית כל, אני מעריך מאוד את התייחסותך הארוכה למקרה שתארתי.
כאמור, התייעצתי לפני כן עם 3 רופאי שיניים. אחד מהם, היה הדוד שלי שבד"כ אני מטופל אצלו עד שלב מסויים ושניים נוספים.
לצערי, אין תשובה חד משמעית אף על פי שהרוב נוטה ללכת בגישה קיצונית יותר של עקירה ושתל. מה הסיבה האמיתית לכך? לא יודע. אולי כסת"ח שהמטופל לא יבוא בטענות לרופא במידה והטיפול לא יצליח ואולי מסיבות מקצועיות טהורות.
השאלה ששואל את עצמי היא במידה והולכים על טיפול שמרני יותר עד כמה הפרוגנוזה טובה? שאלה שנייה נגזרת מהשאלה הראשונה והיא: במידה והפרוגנוזה לטווח ארוך לא משהו אז האם כדאי להשקיע בטיפול משמר כרגע כשבעתיד השן תלך בכל מקרה לעקירה ושתל?
אתה כבר מבין, שאני מעוניין לשמור על השן וקשה לי לקבל את הרעיון של עקירת שן שנכון להיום לא כואבת לי וניראת "בסדר" כלפי חוץ.
אני מבין שבדיקה מלאה כוללת גם בדיקה פיזית ושלא ניתן לאבחן ולתת המלצה רק על סמך צילום. ועם זאת, במידה ולא הצלחת לראות את הצילום הקודם - בכל זאת אודה לך אם תביט עליו כרגע.
הנה הלינק לצילום (צריך לעשות העתק-הדבק ולפתוח בחלון חדש):

https://ibb.co/pXggTPm

כשדיברתי עם דוד שלי הוא אמר לי שאני יכול ללכת ל 10 רופאי שיניים ולכל אחד מהם תהיה דיעה שונה.
ונוסיף לזה, שאני באמת לא יודע לאיזה רופא שיניים ללכת עם הבעיה הספציפית הזאת כי לכאורה יש לא מעט שנראים מקצועיים כלפי חוץ באתרים השונים.

תודה רבה על עזרתך!
אבי

ציטוט

אבי היקר, הדוד שלך צודק, ויתכנו כאמור דיעות שונות. ראיתי גם מקודם את צילום הרנטגן שלך, וכתבתי גם מקודם שאין בו די - יש צורך בבחינה קלינית יסודית ולהעריך אם בכלל יש סיכוי להצלחה, וגם אם הוא קטן - להחליט אם אתה מוכן להשקיע בזה זמן, כסף ואנרגיה. ונראה לי שכן, אזי תנסה, ולבצע בצורה הטובה ביותר האפשרית, והבן שאין תשובה אחת נכונה - אם יצליח - יופי. אם ישרוד לאורך זמן - עוד יותר יופי. ואם ייכשל הטיפול - אז לא תהיה ברירה אלא לעקור את השן הבעייתית - גם לא סוף העולם. תודה לאל שאנו לא צריכים לבשר על מחלה קשה או חשוכת מרפא. בהצלחה  

התחברות

בודק...