פורום
ניווט בפורום

עששת שלא מומלץ לעקור אותה בינתיים

ציטוט

קשיש עם שן בינה נגועה בעששת עמוקה זה מספר שנים, ללא כל כאב. המנתח מציע להימנע מעקירה כל עוד אין כאבים. טיפול שורש נקבע כלא מתאים. מה הסיכוי שהשן לא תכאב גם בהמשך, כל עוד הקשיש חי? במצב הנוכחי, הקשיש חרד שמא יגיע כאב באופן פתאומי. מאידך, הוא לא רוצה להחליט בניגוד להצעת המנתח. מה עושים, במישור העקרוני לפחות? טל

ציטוט

נדמה לי שעניתי כבר על השאלה הזו לפני מספר שבועות. בכל אופן אינני יכול לנחש מה יהיה מחר בבוקר ומה יהיה בעוד מספר חודשים / שנים, והאם יהיו כאבים או זיהום. גם אינני יכול להבין או לנחש מדוע המליצו לכם לא לבצע עקירה או טיפול שורש. התשובות לשאלות אלו הם בידי הרופא / רופאים שבדקו את האיש ומכירים את המצב 

ציטוט

דוקטור נכבד,
המנתח כבר ענה למטופל לשאלה שאדוני הציג - לדעתו אין צורך לעקור את השן עם העששת העמוקה, מאחר שאין כאבים. לכן שאלתי נותרה בעינה, ואכיר לאדוני תודה אם יואיל להשיב לה במישור העקרוני, על בסיס המידע הנ"ל. איני מבקש ואיני מצפה לקבל כאן תשובה שלא ניתן להשיב, אך אני מבקש ומצפה לקבל תשובה לשאלה שניתן להשיב עליה, למיטב הבנתי, בפורום חשוב זה.

ציטוט

אדון נכבד. אתה שואל "מה הסיכוי שהשן לא תכאב גם בהמשך, כל עוד הקשיש חי?" ואח"כ גם כותב "מבקש ומצפה לקבל תשובה לשאלה שניתן להשיב עליה, למיטב הבנתי, בפורום חשוב זה".

איני מבין מה אתה מצפה? שאני או כל רופא אחר שלא ראה מעולם את האיש ואת צילומי הרנטגן שלו, לא נחשף למידע מלבד המשפט שכירורג החליט לא לעקור, על סמך מה אתה מצפה לאיזושהי תשובה מושכלת ומקצועית ממני, או מכל רופא אחר באינטרנט?

אני לא עוסק בניחושים. לא בדקתי את האיש אלא רופא אחר.  לא ראיתי צילומים. לא הבנתי למה לא עוקרים שן רקובה. גם הרופא שבדק אותו וקיבל את ההחלטות האלו לא יכול לדעת מתי יכאב וכמה יכאב. אתה רוצה מידע יותר מדוייק ותשובה מקצועית - פנה אליו לתשובות או לשתיגש לרופא אחר לבדיקה יסודית ומקצועית לקבל חוות דעת שנייה.

 

ציטוט

ציפייתי לתשובה מושכלת שאינה מבוססת על טיפול אישי מצד המשיב המלומד מתייחסת לשני היבטים:
1. שאלה עקרונית לגבי הסיכוי התאורטי שעששת עמוקה שאינה מלווה בכאב במשך שנים תוכל להמשיך שלא להיות מלווה בכאב לאורך תקופה דומה בעתיד. זוהי, למיטב הבנתי, שאלה עקרונית מובהקת, שאינה מחייבת היכרות ספציפית עם השואל.
2. שאלה נוספת מתייחסת למצב בו שני רופאים שבדקו אותי המליצו המלצות מנוגדות, כאשר תפוח אדמה לוהט זה הושלך אליי, שלא בטובתי. גם שאלה זו אינה מחייבת היכרות אישית. מדובר בשאלה הנוגעת לאופן בו אני, כמטופל, מחויב להחליט החלטה המבוססת על דעות נוגדות של שני מומחים. אין צורך להכיר את פרטי המקרה, מעבר לאלו שתיארתי, כדי לתת עצה המבוססת על מומחיות ונכונות להתייחס למטופל הנתון במצוקה למרות ובגלל הטיפול שלא קיבל.

ציטוט

אני חולק על מה שרשמת כמעט בכל משפט. ובמיוחד על המשפט "אין צורך להכיר את פרטי המקרה, מעבר לאלו שתיארתי,"

2 רופאים כותבים חוות דעת מנוגדות זו לזו לדבריך, ואני שלא מכיר את המקרה צריך להוות איזשהו פקטור בקבלת ההחלטה שלך?

עקרונית - אני מאלו שלא מבינים בכלל את ההגיון בהשארת שן רקובה ולקוות לכך ששנים היא תחזיק מעמד ולא תגרום להחמרת המצב או זיהום. זה ברמה העקרונית. וגם כבר כתבתי שאיני מבין את השיקול של השארת השן כך, ועוד אצל מבוגר בגיל הזהב. יש מקרים שבהם מסיבה בריאותית משאירים שורש ולא עוקרים, אך לא במצב של ריקבון אלא עם טיפול שורש וניקוי הריקבון מתחת לקו החניכיים. גם זו רק ספקולציה דרך האינטרנט ולא מבחינת פתרון או ייעוץ אישי עבור המקרה שלך.

אני לא מוכן לתת דיעה למקרה ספציפי בצורה כזו וללא בדיקה, וטוב תעשה אם לא תחפש תשובות באינטרנט בצורה זו. אתה בהחלט צריך לפנות לחוות דעת שלישית, אם אינך מסוגל לקבל החלטה לפי 2 הבדיקות הראשונות שביקשת.

איחלוי בריאות שלמה לקשיש המדובר.

 

 

ציטוט

אני מסוגל לקבל החלטה, אך מעריך שיש סיכוי שהיא תהיה שגויה, אשר על כן אין טעם שאקבל אותה.
הערתך שאינך מבין את ההיגיון בהשארת שן רקובה וכו' עונה לשאלתי, על אף הסתייגותך ממתן תשובה לשאלתי.
פנייה לחוו"ד שלישית נראית לי לא במקומה. שתי חוות דעת הן די והותר. יש גבול למאמציו של קשיש לכתת רגליו ולהוציא מכספו על חוות דעת אינסופיות.

ציטוט

אני מסוגל לעשות החלטה במקרה דנן, אך לא ניתן לדעת שהיא תהיה נכונה.
בתשובתך האחרונה ענית עקרונית לשאלתי, למרות שהסתייגת מכך.
אין סיבה בריאותית המונעת עקירה במקרה זה.
אסתפק בתשובתך העקרונית, ואקח אותה בחשבון, כמובן, בהמשך.
עדיין מוטל עליי לטפל בתפוח אדמה הלוהט שהוטל לעברי, שלא בטובתי, ולכן שאלתי, ובצדק.
שנהיה בריאים.

התחברות

בודק...