פורום
ניווט בפורום

אמון ברופא

ציטוט

פעם פחדתי מטיפולי שיניים, השנה עברתי המון טיפולים והפסקתי באמצע כי נשארה לי חרדה דנטלית מסוג אחר... אני נחשפת בזמן האחרון לסיפורים על הרבה רופאים שמציעים דברים לא לצורך כי המטופל גם ככה לא מבין כלום וזה טוב לכיס שלהם. אבל לזה יש פיתרון וזה ללכת לחוו"ד שניה. אבל יש רופאים שמאבחנים טוב ובאמת צריך לעשות את הטיפול שהם הציעו אבל עשיית הטיפול לא טובה. איך אני בתור פציינטית יכולה לדעת אם אני הולכת לרופא מקצועי או לא? זה לא יעזור ללכת לפי המלצות של מכרים כי שוב, לאף מטופל אין מושג בקשר לאיכות הטיפול. ההמלצות שאני יוכל לקבל זה על אופי הרופא שגם חשוב אבל מה עם המקצועיות? כל רופא יגיד על עצמו שהוא טוב ויכול להיות שהוא באמת חושב כך.. יכול להיות שהרופאים הם באמת רופאי שיניים (בודקים במשרד הבריאות), יש תעודות והשתלמויות שעברו וכו' אבל צריך יותר מזה כלומר, יכול להיות שהרופא מבריק שכלית וסיים הכל בהצטיינות אבל פרקטית הוא לא מצליח ולא מדויק.. אבל יותר מזה, קראתי משהו שרופאת שיניים פרסמה על מטופלת שהגיעה אליה אחרי טיפול שתלים אצל רופא אחר וכל הטיפול לדעתה שווה לפח. והכל צריך להיות מההתחלה... המטופלת ידעה מזה רק כשהגיעה לרופאה השניה והרופאה השניה הדגישה שהטיפול הראשון לא היה זול! הפתרון התאורטי יכול להיות ללכת למומחה על כל שטות אבל זה לא אפשרי לכולם כלכלית... היו על זה כמה וכמה כתבות באנטרנט וכמה וכמה תוכניות בטלויזיה.. הדברים האלה הכניסו אותי למחשבות איך אני יכולה לדעת שהטיפול שאני מקבלת הוא טיפול טוב? מפחיד אותי כל הקטע הזה מאוד! איך להתקדם?

ציטוט

סיפור מצויין ואכן דילמה. במיוחד אם המצב בפה כבר קשה וסדרה ארוכה של טיפולים בפנייך, והעלות הכלכלית תהיה גבוהה, ובוודאי שלא רוצים שהמצב הרפואי יסתבך ויחמיר.

העצה הטובה ביותר היא למצוא רופא שיניים עדין, סבלני ונינוח, שמבין את מצוקתכם וינסה להפיג את חששותיכם. בשאיפה גם מישהו שקיבלתם עליו המלצות. חשוב לשמור על תקשורת טובה עם הרופא, ולספר לו על תחושותיכם. כבר במפגש הראשוני ספרו לרופא ממה בדיוק אתם חוששים: האם עברתם טיפולי שיניים כואבים בעבר? האם נתקלתם ביחס גרוע מצד הרופא הקודם? האם אתם חוששים מאובדן שליטה תוך כדי הטיפול? וכולי

בעידן הפייסבוק והאינטרנט אפשר לקרוא מידע על הרופאים - לא רק מה הם מספרים על עצמם - גם מה רשמו מטופלים אחרים עליהם, חוויות מהטיפול, תמונות של "לפני ואחרי" וכולי.
כדאי גם לבוא עם ידע מוקדם מסויים לגבי הטיפול שאת צריכה: למשל אם את צריכה טיפול שורש מסובך, שאלי כיצד ומי יבצע אותו? האם צריך מומחה? האם יש במרפאה מומחה? למשל אם את צריכה כתרים - אילו כתרים מציעים? למה כתר מחומר א' ולא כתר מחומר ב'? וכולי

בקשי גם אם אפשר לקבל רשימת ממליצים למצב שדומה לשלך (למשל אם את צריכה לעבור השתלות וכתרים, בקשי לדבר עם מישהו שעבר השתלות וכתרים)

בדקי גם מהי ההכשרה של הרופא, איפה למד, אילו השתלמויות עבר, האם הוא רופא מעודכן, האם הוא רופא מוכר וכולי. האם הוא זמין לשאלות ולעזרה ראשונה אם צריך?

מאוד להיזהר מפרסומות שונות ומשונות, שמשרד הבריאות וההסתדרות לרפואת שיניים מתריעים מפניהם אך לא מצליחים תמיד לאכוף את החוק- אין כזה דבר "שתלים ללא ניתוח" או "בטיפול אחד כל בעיות השיניים שלכם יסתיימו" וכולי. להיזהר גם מפרסומות לגבי מחירים מאוד נמוכים ובוודאי להיזהר מרופאים שמציעים שחלק מהתשלום יבוצע ב"שחור" ללא קבלות.

בכל מקצוע יש אנשים טובים, הגונים ומקצועיים, ויש שרלטנים וחפיפניקים. כשאת מוצאת כזה רופא (או אינסטלטור, או מוסכניק, או קומסטיקאית וכולי) שווה לנסוע אליו מרחוק, ולשמור על קשר למשך שנים, וכמובן גם להגיע לפי המלצתו לטיפולי תחזוקה ובדיקות תקופתיות, ולא להגיע רק פעם בכמה שנים.

בהצלחה
כל טוב,
ד"ר גיא וולפין
מנהל הפורום

התחברות

בודק...